Peristiwa-Peristiwa Bersejarah Di Sabak Bernam

Leave a Comment

Pembinaan Jambatan Dari Sabak Bernam Ke Teluk Intan

Dahulunya Penduduk Sabak Bernam Yang Ingin Pergi Ke Daerah Seberang Sg Bernam Iaitu Teluk Intan Harus Lah Menggunakan Perkhidmatan Bot.Oleh Kerana Masa Operasi Bot Yg Pendek Dan Tidak Selesa.Sebuah Jambatan Dibina Pada Tahun 90an.

2)Dataran Tanah Lesen Parit Baru

Dataran Tanah Lesen Dikenali Sebagai Tapak Pasar Sehari Dan Tapak Untuk Expo.Dahulunya Pasar Sehari DiJalankan Ditepi Jalan Besar Parit Baru.Oleh Kerana Faktor Trafik Dan Keselamatan.Kerajaan Negeri Telah Membuka Satu Tapak Yg Terletak 2 KM dari Pekan Parit Baru Dibina Untuk Tujuan Dataran"One Stop".Perasmian Tapak Ini Telah Dirasmikan Oleh Menteri Besar Selangor Masa itu Dato'Dr Mohamad Khir Toyo Pada 7 April 2002.Tapak Ini Dinamakan Dataran Tanah Lesen.Dataran Ini Menempatkan Tapak Yang Paling Luas Di DUN Sg Air Tawar Untuk Kegiatan Pasar Pagi/Malam.Ia Juga Menempatkan Sederet Kedai,Sebuah Pentas Dan Satu Dewan Serbaguna.

3)Serangan Komunis Keatas Balai Polis Sg Air Tawar

Pada Tahun 50an Balai Polis Sg Air Tawar Telah Diserang Dan Dirampas Oleh Pihak Komunis.Semua Pegawai Polis Yang bertugas Ketika Itu Dibunuh.

4)SMK Munshi Abdullah

SMK Munshi Abdullah Telah Dibina Pada Tahun 60an.Ia Merupakan Satu2nya Sekolah Menengah Kebangsaan Di DUN Sg Air Tawar.Dahulunya Mereka Yg Ingin Meneruskan Pendidikan Menengah Haruslah Pergi Ke Sekolah Menengah Di Pekan Sabak Bernam.

5)Lebuhraya Pantai Barat(Banting-Taiping)
Lebuhraya Yang Dijangkakan siap pada tahun 2020 ini akan melalui Daerah Sabak Bernam.Oleh Itu Sabak Bernam Bakal Menjadi Satu Bandar Yang Pesat Membangun.

0 comments:

Post a Comment